Nie ogarniasz?
Odmładzaj!
Twój mózg jest plastyczny!
Dołącz do nas!

Osoby z ADHD mają słabszą pamięć roboczą

Zdaniem ekspertów mózgi dzieci z ADHD dojrzewają wolniej niż mózgi ich rówieśników. Opóźnione aż o trzy lata w swym rozwoju są na przykład tzw. funkcje wykonawcze. Mniejsza liczba receptorów dopaminowych w tym obszarze powoduje niemożliwość skupienia się na zadaniach „nudnych”, czyli typowo szkolnych.

Wpływ ADHD i deficytu funkcji wykonawczych na uczenie się i zachowanie. Problem z funkcjami wykonawczymi u dziecka ma daleko idące konsekwencje i powoduje dezorganizację, trudności z rozpoczynaniem i kończeniem zadań, pamiętaniem pracy domowej, pisaniem wypracowań, rozwiązywaniem zadań matematycznych, czytaniem, kończeniem długoterminowych projektów, byciem punktualnym, kontrolą emocji czy planowaniem przyszłości.
Rodzicom i nauczycielom często trudno jest zrozumieć, dlaczego inteligentne dzieci mogą tak kiepsko sobie radzić w szkole. Przypisując winę ich lenistwu bądź brakowi motywacji dają wyraz niezrozumieniu roli funkcji wykonawczych i konsekwencji ich słabego działania. Problem może być czysto neurologiczny.

Czym są funkcje wykonawcze. Dwóch badaczy i ekspertów od ADHD Dr. Russell Barkley i Dr. Tom Brown definiują je ogólnie jako „zadania które wykonujemy w obszarze samokontroli i realizacji naszych celów”. Funkcje wykonawcze spełniają rolę jakby dyrygenta orkiestry, który dba o to, aby wszystkie instrumenty grały w harmonii, podobnym tempie i rytmie. Zdaniem Dr. Russella Barkley’a ponad 89% dzieci z ADHD ma deficyty funkcji wykonawczych związanych z działaniem mózgowych płatów przedczołowych.

Komponenty Funkcji Wykonawczych
1. Pamięć robocza (utrzymywanie informacji w pamięci i przetwarzanie ich; sięganie po informacje z pamięci długoterminowej.)
2. Aktywacja (przygotowywanie się do zadań; koncentracja; kończenie zadań)
3. Kontrola emocji (tolerancja frustracji; reagowanie stosownie do sytuacji, brak huśtawek nastrojów)
4. Uwewnętrzniony język (wewnętrzna kontrola własnych zachowań)
5. Rozwiązywanie zadań (analizowanie informacji, porównywanie, generowanie nowych idei).
6. Przerzucanie uwagi (elastyczność, zdolność do zmiany perspektywy w podejściu do problemu)
7. Hamowanie (hamowanie impulsów, rozważanie konsekwencji czynów przed podjęciem działania)
8. Organizowanie i planowanie (wyznaczanie celów, realizowanie poszczególnych kroków do celu, właściwa ocena czasu wykonania zadań, organizacja przestrzeni i bieżących zadań)
9. Monitorowanie (samego siebie, ocena tego jak własnymi czynami wpływa się na innych, ocena wykonania zadań- czy osiągnąłem pożądany cel)

Przyjrzyjmy się jednej z funkcji wykonawczych, jaką jest pamięć robocza i wpływowi jej deficytu na wyniki szkolne.

Pamięć Robocza
Przeciwnie do konwencjonalnej wiedzy na podstawie testu pamięci roboczej dziecka możemy lepiej przewidzieć jego przyszłość niż na podstawie ilorazu inteligencji. To tłumaczy dlaczego dzieci z ADHD mimo wysokiej inteligencji nie radzą sobie w szkole. Deficyty pamięci roboczej wpływają na wiele aspektów:

1. Tu i teraz:
a. mała pojemność pamięci roboczej
b. kiepska pamięć krótkoterminowa (utrzymywanie informacji w pamięci ok. 20 sekund)
c. zapominalstwo:
- trudności z realizowaniem instrukcji.
- zapamiętywaniem formuł matematycznych.
- liczeniem w pamięci
- realizowaniem wieloaspektowych zadań
- organizowaniem się, pisaniem wypracowań itp.
2. Pamięć przeszłości:
a. trudności z przypominaniem sobie
- trudności z uczeniem się na błędach
- powtarzanie błędów
3. Poczucie czasu.
a. trudności z przygotowaniem się do przyszłych zadań
w rezultacie:
- problem z oceną ile czasu upłynęło
- problem z oceną ile czasu coś zajmie (w efekcie często brakuje czasu do wykonania zadań)
4. Poczucie samego siebie
a. niska samoświadomość
w rezultacie:
- trudność z oceną i zmianą własnych zachowań.
5. Poczucie przyszłości
a. ograniczenie tylko perspektywą tu i teraz
b. trudność planowania przyszłości
w rezultacie:
- problem z wyciąganiem wniosków z przeszłości na przyszłość.
- problem z przygotowaniem się do czegoś, co nastąpi w przyszłości.

aby dodawać komentarze musisz się zalogować